Apunts T.3

Capítol II: Les llengües cooficials de la comunitat valenciana:

Art. 4-2. "Els dos programes hauran de garantir, en tots els nivells de les distintes ensenyances, la presència en el currículum d´àrees, matèries o mòduls impartits en valencià i en castellà independentment de la llengua base del programa plurilingüe que s´aplique, de manera que, almenys i a més de les àrees o matèries lingüístiques, es puga impartir una més en la llengua que no és la base del programa"
Amb el redactat anterior, els PEV i PIL es veien obligats a introduir obligatòriament una àrea en castellà i, en els PIP, desapareixia l´obligatorietat d´impartir el medi en valencià.
Una mesura que no corregia la manca de competència lingüística en valencià, sinó que anava més encara en detriment del seu coneixement.
Es a dir, en la direcció contrària del que hauria de ser una veritable educació plurilingüe. Amb el redactat actual, en els PIPs no només desapareix l´obligatorietat d´impartir el medi en valencià sinó també l´obligatorietat d´introduir alguna àrea NL en valencià.

Art. 5-1. "Els programes lingüístics hauran d´adaptar-se a la persona i a les seues diferències individuals, reconeixent les potencialitats de cada una i les sues necessitats específiques..."
Sembla que "qui ha de vetlar per les necessitats de l´alumnat, pel seus interessos, per aconseguir un desenrotllament ple i integral que possibilite al màxim grau de capacitació lingüística" siga una qüestió que la Conselleria relega exclusivament dels centres.
La Conselleria ha d´assumir les seues responsabilitats. Què pensa fer per a adaptar-se a la diferència que existeix entre les dues llengües oficials? Què pensa fer per a atendre les diferents realitats a les quals s´enfronten els distints centres?
S´han d´explicar les mesures compensatòries pel valencià i els recursos que, a mode compensatori, es facilitaran als centres que més ho necessiten per a fer efectives unes competències plurilingües satisfactòries per a tot l´alumnat valencià.

Art. 6-8. “En l´etapa d´Educació Primària els programes plurilingües es caracteritzaran, a més de per l´ensenyança en anglès de continguts específics del currículum, almenys, d´una àrea no lingüística”          
En primària, vehicular tota una àrea en anglès no és la millor manera de desenvolupar competències en anglès... És més efectiu, vehicular continguts diversos a través de projectes –utilitzant la metodologia TILC
La Conselleria dóna el mateix tractament en primària que en secundària. Cal propiciar un tractament progressiu i coherent a través de les diferents etapes.                                                                           
No s´estableix l´obligatorietat d´introduir una àrea en valencià en PIP, però sí en anglès. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario